reklama

Po 3 mesiacoch používania Spotify som sa vrátil ku Google Play Music. Tu sú dôvody prečo:

Aktívny použivatel Google Play Music na tri mesiace prešiel na Spotify. Po uplynulom období sa rozhodol naďalej používať Play Music, a vy by ste mali tiež. Tu sú moje hlavné dôvody, prečo by ste to mali skúsiť aj vy:

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Keď som v roku 2012 prvý krát počul o Spotify, bola služba ešte v plienkach, a trpela začiatočníckými neduhami - neustále ma odpájalo, logovanie do nej bolo peklo (úspešné logovanie mi zabralo dva dni), čo ma dostatočne znechutilo na viac ako dva roky, kým som uznal za vhodné, že je najvyšší čas konzumovať hudbu pomocou streamovania. Spotify neprichádzalo do úvahy, práve pre zlé skúsenosti.
Rozhodol som sa pre Google play Music (Ďalej len GPM). Dôvodov bolo pár: mal som dobré skúsenosti s Google službami, bol predinštalovaný v mobile, a v neposlednom rade bol na tri mesiace zadarmo (Za skúšku nič nedám - po uplynutí skušobnej doby som zaplatil rád).
Tieto vianoce si, ale Spotify prichystalo príjemné prekvapenie - 3 mesiace Premium za cenu jediného eura. Vyskúšal som ho, nemôžem povedať, že som bol nespokojný, skôr naopak. Aj napriek tomu sa po troch mesiacoch vrátil naspäť ku GPM. Týmto blogom nemám za ciel jednostranne "zhejtiť" Spotify (preto ak sa vám to bude zdať, čítajte prosím s nadsádzkou). Pri používaní oboch služieb budete spokojný. Pri používaní GPM podľa môjho o niečo viac. Aby to nebolo jednostranné tak na záver pridám pár bodov prečo preferovať Spotify. Zhrnutie všetkých podstatných dôvodov prečo:

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

1. Počet skladieb

Obe služby poslucháčom ponúkajú milióny skladieb a všetky známejšie hity. Nič menej hudba Google Play sa pyšní knižnicou so 40 miliónmi skladieb, Spotify má o 10 miliónov menej (1Q 2017). Tieto čísla však môžu byť ošemetné, pretože sa môže stať, že aj keď má Spotify málo skladieb, tak tu môžete nájsť svoju obľúbenú hudbu, aj keď ju nemá služba GPM. Veľmi výrazným príkladom je Rammstein, ktorý nájdete výhradne na Spotify, na ktorý majú exkluzivitu (nie je ani na Deezer-i, či Rdio). Ale…

2. Bezplatné úložisko pre 50000 skladieb

....ale, ktoré je také podstatné, že predchádzajúca stať sa stáva malicherným problémom. Počúvate undegroudovú slovenskú tvorbu a tým pádom neexistuje šanca, že by sa vaša oblúbená punková kapela s Nitry niekedy ocitla v oficiálnej knižnici Spotify. Tak si ju uložte na bezplatný cloud, aj z vyššie spomínaným Rammstain-om. Všetku svoju hudbu a majte celú svoju knižnicu zadarmo dostupnú behom sekundy na hodinkách, mobile a kdekoľvek kde je WI-FI... Ako bonus môžete ušetriť drahocenný priestor na disku (50 000 skladieb pri kvalite 320 kbps je približne 400 GB ušetreného miesta). Okrem Spotify, ktorej je táto featúra zapovedaná, ju neponúka ani žiadna *, čiže na prehrávanie vašich skladieb na mobile, alebo ušetrené miesto na disku, môžte rovno zabudnúť. Je pravdou: viete prehrávať svoje súbory cez Spotify na PC, ale takéto riešenie úplne zabíja celú podstatu streamovanej hudby v mojich očiach. Nehovoriac, že všetky pokusy dostať takúto hudbu do mobilu skončili fiaskom. (Na internete najdete návod: Pridajte súbory z počítača - > Pridajte ich do nového Playlistu a následne prehrajte tento playlist v mobile. Nefungovalo to! Keby, aj toto riešenie je komplikované, zdĺhavé a stále mi neumožňuje kategorizovať hudbu podľa umelcov, či ich albumov). Povedané inak na GPM môžte mať všetku hudbu sveta, na Spotify, len tú ktorá je tam "by default..." 
 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

______________________

* Ano Apple poskytuje iCloud Music Library, ale iba služba je na rozdiel od GPM spoplatnená sumou 25€ ročne, bez ohladu na to, či okrem toho platíte aj za Apple Music, alebo nie. (čiže okrem mesačného poplatku 5,99 €, by ste si museli raz za rok priplatiť aj 25€ za svoju online knižnicu). Bol som upozornený, že v poplatku za Apple Music je zahrnutý aj poplatok za iCloud Music Library.

 

3. Iniciálne spustenie

Tu sa mierne vrátim. Vzhľadom na predchádzajúcu stať, platí jednoduchá rovnica. Nahrajte svoje skladby a GPM vie čo počúvate, ale aj napriek tomu vás pri prvom prihlásení do GPM čaká interaktívna obrazovka v ktorej si vyberiete obľúbene žánre. Od prvej minúty vám Google predkladá, iba to čo počúvate radi. Čakal som obdobnú inicializáciu na Spotify. Márne! Vaších 10 rokov hudby je v ťahu a vy si musíte pomaličky svoju knižnicu obnovovať. Pri prvom spustení Spotify vás čaká len všeobecná obrazovka s mainstreamovými umelcami, ktorá je pre mňa nezaujímavá a neprehľadná. A ked ju spomínam tak by som plynulo nadviazal dalšou kapitolou a tou je:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4. Požívateľská prívetivosť

Nezaujímavá a neprehľadná totižto domovská obrazovka ostala aj po troch mesiacoch. Problém je najmä v tom, že domovská obrazovka na desktope neexistuje, a iniciálnou je pre mňa absolútne zbytočná a ťažkopádna obrazovka “Prochádzet”. Prochádzet na webovej verzii chýba úplne, čo mňa teší, ale pre niekoho kto to používa to musí byť peklo. Trvalo mi viac ako mesiac, kým som sa naučil, že obrazovka ktorá je na mobile pomenovaná “Domu” (Pozor: Spotify nevie po slovensky!) je na desktopovej schovaná pod linkom na profil užívateľa. Netreba dodávať, že som ju objavil po dvoch týždňoch, nezvykol som si ani po troch mesiacoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Naproti tomu, v bielo-oranžovom tábore “prekvapivo” “Domovská obrazovka” je identická na mobile, webovej verzii desktope (tu to skrátim - áno existuje).
 Ak by som si aj odmyslel tieto patálie tak stále, je Spotify neprehľadný mix, položiek pri ktorých sa musím vždy na sekundu pozastaviť, čo ktorá predstavuje.

  • Domů

  • Prochádzet

  • Rádio

  • Tvoje hudba

vs.

  • Domovská obrazovka

  • Nedávne

  • Novinky

  • Hudobná knižnica

  • Prehliadať stanice

  • Nastavenia

Na prvý pohľad je to zrejmé: prehliadať stanice je ekvivalent rádia. Ale, kdeže:
“Prehliadať stanice” má inú funkciu: Vytvárať vám Radia na základe žánru, nálady alebo príležitosti ( k tomu sa vrátim neskôr).
V Spotify mi zobrazí nedávne rádia, tak ako v GPM jediná položka - Nedávne,
Nedávne je v Spotify schovaná “Domu” (iba mobil) a v desktopovej verzii meno uživateľa. V oboch prípadoch je nižšie na zozname, takže si ju musíte dohľadať.
Aby toho nebolo málo tak rádia v obdobnej forme sú prítomné aj “Tvoje hudba”.
Že ste sa stratili a neviete kde v Spotify vyhľadávate personalizované rádia. No ja tiež nie. A to som nespomenul, že nastavenia sú skryté v položke tvoje hudba.

 

5. Domovská obrazovka - Rádia a nálady a “príležitosti”

A pokiaľ som v predchádzajúcej stati “nakúsol” požívateľskú prívetivosť, tak za najťažší kaliber, ktorý vychyľuje jazýček váhy v prospech GPM je práve jednoduchá, komplexná a ľahko uchopitelná "Domovská obrazovka" identická skrz platformy (mobil, web, desktop).
Funguje nasledovne: Otvoríte si GPM a prvé čo máte v zozname je nedávne. Jedným klikom sa vrátite k rádiu/ playlistu/ albumu ktorý ste počúvali za posledné dva - tri dni. Nič táketo som na Spotify nenašiel - snáď iba chabú náhradu v podobe “Nedávno přehravaní umělci”, ale aj tá je dostupná na viac ako štyri kliky, ponúka len interpretov a naproti okamžitej dostupnosti v GPM je skrytá.

Pod ňou už máte ponuku ktorá štandardne číta 10 vlákien, pripôsobených dennej dobe, miestu alebo vaším zvykom. Čiže napríklad: je utorok ráno, prídem do práce zapnem počítač a chcem si pustiť “podmaz” a okamžite mám pripravenú ponuku desiatich vlákien, napr:

a) Rádio interpreta XYZ - Pretože v minulosti ste v utorok ráno počúvali tohto interpeta
b) Pokojné klavírne melódie do práce, či iné rádia ktoré mi ponúkajú inštrumentálnu relaxačnú hudbu do práce
c) ale ak je v utorok sviatok, alebo nie som v práci, tak sa menia aj rádia (napr. Upratujeme s rockom, Rádio na krátke cesty, či Posedenie v kaviarni).
Nestane sa vám potom, že večer pri návšteve kamošky z iného mesta si chcete posedieť doma, pokecať a pustit si do pozadia "chill" hudbu, strávite 5 minút hľadaním dobrého rádia. Bude tam: pod názvom "Priatelia na návšteve"

Každé vlákno je možné okamžite prehrávať, alebo ho rozkliknúť kde mám od štandartne od 8 - 16 dalších návrhov, podobných umelcov, podobných rádii, adť. Dovedna tak mám vždy dostupných viac ako 150 rôznych možností okamžitého počúvania. Pritom prehľadne zabalených a personalizovaných.
Keby mi to nestačilo, tak ešte vždy v ponuke mám dostupné tlačidlo ‘Skúsim štastie’, ktoré nie je pre užívateľov Google služieb novinkou (Obsiahnuté napr. v Google vyhľadávaní, Google Earth…) . Funkcia je totožná. Prehrá náhodné rádio vychadzajúc' z vašej knižnice...

Zhrnutím: Získavate prehľadnú personalizovanú službu, v ktorej strávite 99% času pri orientácii dvoje menu: Domovská obrazovka a Hudobná knižnica. Nedávné je prítomné, ako aj Novinky v prvom rade podla vašich preferencii. (Pod menu ‘Novinky’ nájdete všetky novinky dostupné na GPM s možnosťou filtrovania podla žánru, čiže to isté ako to Spotify má “by default”).

6. Playlisty (100 best of)

Keď spomeniem Playlisty v GPM mám na mysli dva momenty:

a) Automatické playlisty

Predstavte si, že si dáte sledovať na Spotify nového umelca, respektíve, že si uložíte jeho album, počkáte 2-5 minút ho už máte tento stiahnutý v mobile. Presne takto funguje automatický playlist 'Naposledy pridané'. Posledných 500 pesničiek pridaných do knižnice je tu prítomných. Ak máte nové zariadenie tak stlačením stiahnúť máte posledné "tri mesiace svojej hudby" v mobile.

Pridáte novú skladbu na webe. Je v mobile pri najbližšom pripojený wifi dostupná offline. Nemusíte myslieť na FUP. Just works!
Na Spotify, by ste si museli si to museli ručne pridať do playlistu až následne sa stiahne.

Dalším skvelým playlistom je obyčajné 'Pači sa mi'. Na GPM je totiž možné lajknúť každú skladbu, nielen skladby v Rádiach. Po roku mám viac ako 100 skladieb ktoré mám najradšej. Jednoduchá a vítaná klasika. 

Automatické zoznamy playlistov
Automatické zoznamy playlistov 

b) Samotné vytváranie playlistov:

Modelová situácia: Chcem si napočúvať interpretov hrajúcich na festivale, ktorý toto leto navštívim. Nájdem si jedného z nich a jeho najlepších skladieb je ich tam sto. Pridám si 20, či 28 najlepších trakov do playlistu. Desať najlepších skladieb Spotify, pri jednej kapele je žalostne málo. To je na 25 - 35 minút počúvania.

Čo mi, ale chýbalo najviac na Spotify bolo vytváranie playlistu z Rádia a jeho stiahnutie! Toto je na GPM samozrejmosť. Pojdete autom, tak si pred cestou na Wi-Fi načítate nejaké rádio a stiahnete si 100 songov, aby ste ušetrili dáta. Na Spotify to možné nie je.

7. Dizajn a drobnosti

To len velmi skratkovito a subjektívne. Proti gustu žiaden dišputát, ale warezova čierna na Spotify mi ťahá oči, tým pádom je nepríjemna. Ale verím, že čo mne prekáža iným vyhovuje.

K drobnostiam ma napadnú dve: Možnosť stiahnuť si svoju hudbu na Android Wear. Spotify umožňuje hudbu s hodiniek ovládať, ale nie stiahnuť do nich. Idete si zabehať - Netreba vám mobil!!
Podpora pre Chromecast: Je dostupná aj s desktop aplikácii. Spotify to záhadne, vie len s mobilnej aplikácie. (Dá sa to obísť “castením” webovej verzie)

ID3 tagy: Vydal interpret re-ediciu vášho obľúbeného albumu a namiesto roku 1994, je vydaný v roku 2007. Rozčuluje vás to? Na GPM si to viete zmeniť...
** Pamätáte si ako som spomínal možnosť nahrať vlastné skladby. Google ma donútil si ich konečne otágovať a pridať covery albumov. 

8. Cena

Pokiaľ nie ste študent alebo nežijete s ďalšími piatimi pod jednou strechou tak cena je mierne priaznivejšia pre GPM - 5,5€ vs. 6€. Ročne je teda rozdiel presne jedného mesiaca 72€ vs. 66€. Drobnosť, ktorá člena Spotify Family zaujimať asi nebude, ale zvyšok poteší.

Prečo ostať u Spotify:

Ako som na začiatku sľúbil, tak pridávam zoznam vecí ktoré spotify vie lepšie:

1.Synchronizácia

Absolútne geniálne. Naozaj nechápem, prečo Google ktorý je známy svojou geniálnou synchronizáciou na viacerých úrovniach (napr: Stránka otvorená na mobile je o dve sekundy v historií počítača). Počúvam na PC a chytím do rúk mobil, okamžite počúvam tú istú skladbu...Na počudovanie toto GPM nevie. Smutné…

Geniálna synchronizácia Spotify
Geniálna synchronizácia Spotify 

2. Playlisty

Hoci ich vytváranie je o poznanie chudobnejšie ako na GPM, tak vďaka širšej komunite tam najdete rozmanitejšie možnosti. Napríklad pri vyššej spomínanej modelovej situácii (idem na Festival) máte vyššiu šancu, že už nájdete vytvorený playlist.
This is… tento typ playlistu: esenciálne skladby interpreta sympaticky nahrádza iba 10 prítomných najlepších skladieb.
DNA - opäť výborná vec. Playlist, hudby ktorá ovplyvnila vášho obľúbeného interpreta. Famózna vec.

3. Triedenie albumov

Je to nepodstatná drobnosť, ktorá poteší. LP zvlášť, EP zvlášť, Single zvlášť a ako drobný bonus 'Vyskytuje sa na...'
GPM. to má v jednom zozname (aj keď Najskôr sú LP a potom single)

4. Orientácia

Je možná dopredu aj dozadu. Jedna z mála vecí, kde v užívateľskej prívetivosti dostáva GPM od Spotify na frak.

Jakub Miakyš

Jakub Miakyš

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Skeptik, milovník moderných technológii, vedy a velký fanúšik progresivismu, ktorý verí, že tradícia je len výhovorka pre páchanie zla... Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

88 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu